23948sdkhjf

Fakta nærmer sig sorte tal på bundlinjen

De foreløbige regnskabstal tyder på, at Fakta går mod lysere tider

Da Fakta-kædens direktør, Stina Glavind, tiltrådte sin stilling i januar 2016, var den primære opgave at få vendt det konstante underskud, som Coops udskældte discountkæde har kørt med siden opstart, til et overskud.

Og ifølge direktøren selv er målet nu inden for rækkevidde.

Overfor fagbladet Butikslederen afslører Stina Glavind således, at 2017 var et fantastisk år for Fakta, der for første gang øjner sorte tal på bundlinjen.

- Vi er der ikke helt, men næsten, lyder det fra Stina Glavind til bladet.

Hun vil først sætte tal på, når Coop præsenterer sit regnskab senere på foråret.

Hun afslører dog, at det blandt andet er de kommercielle, driftsmæssige og ledelsesmæssige indsatser, der nu endelig ser ud til at lønne sig. Og så har det nye butikskoncept "F16" vist sig at være en succes.

16-konceptet fokuserer især på fødevarer, og udvalget af færdigretter og blandede salater er øget. Sammenholdt med et øget fokus på ferskvarer og økologi betyder det blandt andet, at kundetilfredsheden er steget 7-8 point, så Fakta-kæden i dag har en NPS på 27 mod Coops gennemsnitlige NPS på 38, skriver Butikslederen.

Samtidig er udgifterne til reperationer og vedligehold blevet mindre med det nye butikskoncept, ligesom indsatsen for at reducere madspil har lønnet sig.

- Vores indsats for at reducere madspild kan ses ved, at vi har lavere svind og færre kassationer, hvilket er med til at gøre driften mere effektiv, siger Stina Glavind.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157